28 οι σταθμοί του Μετρό της Αθήνας που λειτουργούν σήμερα. 28 μικροί εκθεσιακοί χώροι, θα μπορούσα στην υπερβολή να πω!!
Έχουμε προσέξει ότι μέσα σ αυτούς τους σταθμούς αναδεικνύεται η κρυμμένη πόλη και η πολιτιστική μας κληρονομιά;
Έχουμε προσέξει ότι σ αυτό το περιβάλλον του σταθμού, συνυπάρχουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα με έργα σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών;
Δεν ξέρω αν οι ρυθμοί μου δικαιολογούν (αναφέρομαι σε μένα προσωπικά!!) την άγνοια μου, αλλά αισθάνομαι άσχημα όταν δεν έχω θαυμάσει τα έργα τέχνης διακεκριμένων Ελλήνων καλλιτεχνών, που κοσμούν σχεδόν το σύνολο των σταθμών του Μετρό της Αθήνας.
Ένα άρθρο του Γιώργου Κόκουβα από το in2life.gr, στάθηκε η αφορμή να ασχοληθώ και εγώ με αυτούς τους καλλιτέχνες και τα έργα τους, που αναδεικνύουν τους σταθμούς και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και την αισθητική μας.
«Το Ωρολόγιο του Μετρό» Θεόδωρος Παπαδημητρίου (γνωστός απλά σαν Θόδωρος) είναι σημαντικός έλληνας γλύπτης με διεθνή αναγνώριση.
«Αίθριον» και φέρει την «αιθρία» στα υπόγεια του σταθμού του Συντάγματος, αληθινό απόκτημα για την Αθήνα, που δημιούργησε ο γλύπτης Γιώργος Ζογγολόπουλος.
«Ο χρόνος στα χέρια μου» της Λήδας Παπακωνσταντίνου. Καταλαμβάνει 134 τετραγωνικά και αποτελείται από 324 κομμάτια plexiglass, για να δημιουργήσουν μια εικόνα που είναι ορατή και από το εξωτερικό του κτηρίου.
Ο μεγάλος ζωγράφος της γενιάς του ’30, Γιάννης Μόραλης, «ζει» ακόμη στο σταθμό της Πανεπιστημίου, όπου βρίσκονται σε περίοπτη θέση δύο συνθέσεις του. Μία σε κεραμικό πλακάκι και η άλλη σε μέταλλο, οι δύο δημιουργίες του Μόραλη προτείνουν ένα αρχαϊκό λεξιλόγιο με λιτή αλλά μοντέρνα αισθητική
Ο σταθμός έχει να επιδείξει ταυτόχρονα πολλά έργα, που μάλιστα… πολλαπλασιάζονται. Από αυτά, σίγουρα ξεχωρίζει εκείνο που συναντάμε στο πρώτο επίπεδο του σταθμού, όπου τα δώδεκα μεταλλικά δέντρα του Κώστα Τσόκλη αντανακλώνται στον απέναντι καθρέφτη και πολλαπλασιάζονται δίνοντας την εντύπωση ενός δάσους – γι’ αυτό και η εγκατάσταση ονομάζεται «Υπόγειο Πάρκο» – ένα απλό αλλά όμορφο στην σύλληψή του έργο.
Αξίζει να αναφερθούν και τα έργα: του Δημήτρη Καλαμάρα «Ο θνήσκων πολεμιστής», χάλκινο γλυπτό που αποτίνει φόρο τιμής στον Άγνωστο Στρατιώτη, αλλά και τα γλυπτά «Στήλη» του Κλέαρχου Λουκόπουλου και «Νέα Γενιά ΙΧ» (Nouvelle Generation IX) του Κώστα Κουλεντιανού.
Κώστας Βαρώτσος: «Μετρώ». Η εγκατάσταση με τις εκατοντάδες μετέωρες πέτρες ξεκινά από τις αποβάθρες του σταθμού και αναπτύσσεται στην κεντρική αίθουσα του επιπέδου έκδοσης εισιτηρίων.
Μια υποτροφία του Ιδρύματος Φορντ,για Νέα Υόρκη (1973-’75),η ποπ αρτ και η γενιά του 60 στάθηκε η αφορμή για το Χρίστο Καρά να εκφραστεί έτσι.Στο ερώτημα που του ετέθη, όπως σε κάθε καλλιτέχνη, «ποιος είναι ο λόγος που ζωγραφίζω και πώς;», απάντησε: «Η τέχνη κάθε εποχής έχει χρέος να εκφράσει την εποχή της». Ετσι προέκυψαν τα στοιχεία που σχετίζονται με την τεχνολογία και η νέα περίοδος που την ονομάζει «Διαστημική ποίηση» (1975-’85) – χαρακτηριστικό το δίπτυχο, 5 μ. Χ 10 μ., στον σταθμό του Μετρό στο Χαλάνδρι.
Σε σκηνικό από παλιά ελληνική ταινία έχει μετατρέψει τον τοίχο του σταθμού η τέχνη του Αλέκου Φασιανού, ο οποίος νοσταλγεί την αίσθηση της παλιάς Αθήνας με το έργο του «Ο Μύθος της Γειτονιάς μου».
Το «φωτογλυπτικό» έργο «ΜΑΖΑΡΕΚΟ» του Έλληνα ζωγράφου-γλύπτη Μιχάλη Κατζουράκη κοσμεί τον σταθμό της Πανόρμου και του προσδίδει ιδιαίτερο χρώμα χάρη στις εγκαταστάσεις καθρεφτών και χρωματικών αντανακλάσεων, δημιουργώντας την αίσθηση του ρυθμού στον χώρο. Ο καλλιτέχνης, γνωστός για τις μινιμαλιστικές του τάσεις, υπήρξε ο «πατέρας» της γραφιστικής τέχνης στην Ελλάδα, ποντάροντας πολλή από την λειτουργία των έργων του στην οπτική επικοινωνία.
Έργο ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους, του διεθνώς καταξιωμένου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Δημήτρη Μυταρά.Το επιτύμβιο ανάγλυφο του “Δεξίλεω” βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο του Κεραμεικού και αφιερώνεται στον εικοσαετή Αθηναίο Ιππέα, που έπεσε μαχόμενος στο πλευρό των Kορινθίων το 394-393 π.χ. κατά την διάρκεια του Κορινθιακού πολέμου.
Ο Δημήτρης Μυταράς χρησιμοποίησε ως πρώτη ύλη τις μορφές του ανάγλυφου της αρχαίας επιτύμβιας στήλης, για να αναπτύξει κατά την άποψή του τις φάσεις της εμπλοκής με την εξής σειρά, είσοδος,σύγκρουση,εκτίναξη,καλπασμός,αποχώρηση. Με το μπλε βέλος υποδεικνύει τον ήρωα της επίθεσης.
Η μεταφορά του έργου σε υλικό της κεραμικής πραγματοποιήθηκε με την συνδρομή της κεραμίστριας κ. Βούλας Γουνελά.
Τα χαρακτηριστικά ανθρωπάκια του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Γαϊτη, τα οποία κοσμούν το σπίτι του στην Ίο και έχουν χρησιμοποιηθεί από τον ίδιο σε σειρά από έργα του τα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του – πέθανε το 1984. Η κόρη του, Λορέττα Γαϊτη, η οποία έδωσε και την άδεια να διακοσμηθεί ο σταθμός με μεταξοτυπία-αντίγραφο του έργου, είχε δηλώσει πως οι συγκεκριμένες μορφές ανθρώπων του είχαν γίνει εμμονή. Στο μετρό πάντως, όχι μόνο τα «ανθρωπάκια» ξαναζούν, αλλά το έργο επεκτείνεται και στην χρηστικότητα των καρεκλών της αποβάθρας, που έχουν πάρει κι αυτές την φόρμα του έργου.
Είχα όλη τη διάθεση και το κουράγιο να σας ξεναγήσω σε όλους τους σταθμούς.
Φοβήθηκα μην σας κουράσω. Έχουμε πολύ υλικό ακόμη…..
Σταθμός Ελαιώνας,Έργο: «Διαδρομές»,Καλλιτέχνης: Γιώργος Λαζόγκας
Σταθμός Αιγάλεω, Έργο: Χωρίς τίτλο, Καλλιτέχνης: Όπυ Ζούνη
Σταθμός Ομόνοια, Έργο: «Ουρά», Καλλιτέχνης: Νίκος Κεσσανλής
Σταθμός Άγιος Δημήτριος, Έργο:«εις ανάμνηση του Αλέξανδρου Παναγούλη», Καλλιτέχνης: Κώστας Ηρακλής Γεωργίου
Μπορείτε να επισκεφτείτε για περισσότερη ενημέρωση τη σελίδα του Αττικό Μετρό
http://www.ametro.gr Μετρό και Πολιτισμός > Πρόγραμμα εικαστικής πλαισίωσης
Ας κοιτάξουμε γύρω μας όταν θα μπαίνουμε ή θα βγαίνουμε απο το μετρό… Η ομορφιά είναι εδώ! ας μην βλέπουμε μόνο την ασχήμια.
Περιμένω σχόλια!!
One Response to Έργα τέχνης στο Μετρό της Αθήνας