Εγκυμοσύνη και διατροφή

Εγκυμοσύνη και διατροφή

Η διατροφή κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης

Η εγκυμοσύνη, είναι μια περίοδος που είναι σημαντικό για τη μητέρα και το έμβρυο να είναι υγιείς .
Μια ισορροπημένη διατροφή με δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά,  παρέχει τα θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται για την ανάπτυξη του μωρού και τη διατήρηση της υγείας της μητέρας . Η χορήγηση βιταμινών, που δίνεται απο το γυναικολόγο, ως συμπλήρωμα στη διατροφή, διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχουν ελλείψεις στη διατροφή της μητέρας .

Οι σημαντικότερες βιταμίνες και μέταλλα κατά τη διάρκεια αυτής της ειδικής περιόδου είναι το φυλλικό (ή φολικό) οξύ, ο σίδηρος  και το ασβέστιο . Υπάρχουν επίσης στοιχεία για το πόσο ωφέλιμη είναι για το μωρό η χρήση των ωμέγα – 3 λιπαρών οξέων.

Weight-Loss-Pregnancy-DietΑσβέστιο

Το ασβέστιο είναι σημαντικό για την υγεία των οστών, ειδικά σε ένα αναπτυσσόμενο έμβρυο.
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης το έμβρυο χρησιμοποιεί το ασβέστιο της μητέρας για την ανάπτυξη των οστών . Έτσι, τα συμπληρώματα ασβεστίου χορηγούνται ώστε να αποφευχθεί η ελάττωση της οστικής πυκνότητας της μητέρας .
Φυσικές πηγές ασβεστίου είναι το γάλα και τα άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα καθώς και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά .

Φολικό οξύ

Το φολικό οξύ είναι μία βιταμίνη του συμπλέγματος  Β, που συνιστάται να λαμβάνεται τόσο πριν όσο και κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και στο θηλασμό.
Πρόκειται για το Νο ένα  αντιοξειδωτικό, το οποίο υπάρχει σε μικρές ποσότητες στα φρέσκα λαχανικά, όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στα φασόλια , στους ξηρούς καρπούς και τα εσπεριδοειδή.
Επίσης, μπορεί να βρεθεί σε πολλά εμπλουτισμένα τρόφιμα όπως στα δημητριακά και στο ψωμί.
Επειδή οι ποσότητες αυτές συνήθως δεν επαρκούν μέσω της διατροφής της εγκύου, είναι προτιμότερο να το λαμβάνεται ως συμπλήρωμα σε μορφή χαπιού.
Όταν λαμβάνεται φυλλικό οξύ συμπληρωματικά σε μια υγιεινή διατροφή, πριν από και κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου κύησης, μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα που οδηγούν σε δυσμορφίες της σπονδυλικής στήλης (π.χ. δισχιδής ράχη), του κρανίου και του εγκεφάλου (π.χ. ανεγκεφαλία).

Ο σίδηρος

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την παραγωγή του αίματος και βοηθά στη μεταφορά του οξυγόνου στο αίμα από τη μητέρα στο μωρό. Η μητέρα παρέχει το σίδηρο που απαιτείται για να δημιουργηθεί το επιπλέον αίμα κατά την εγκυμοσύνη, με αποτέλεσμα τα επίπεδα του σιδήρου της να μειώνονται.
Για να αποφευχθεί η ανεπάρκεια σιδήρου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι περισσότερες γυναίκες πρέπει να λαμβάνουν συμπλήρωμα. Μια ποικιλία από παρασκευάσματα σιδήρου είναι διαθέσιμες και η απορρόφηση ενισχύεται από την ταυτόχρονη κατάποση της βιταμίνης C.
Φυσικές πηγές σιδήρου είναι το συκώτι κοτόπουλου, τα στρείδια, το βόειο κρέας, κυδώνια, ξερά φασόλια και τα εμπλουτισμένα δημητριακά και τρόφιμα.

Pregnancy-Superfoods1Άλλες βιταμίνες

Εξίσου σημαντική με τις παραπάνω βιταμίνες και μέταλλα είναι και η βιταμίνη Α. Η βιταμίνη Α είναι ένα αντιοξειδωτικό σημαντικό για την όραση, αλλά η υπερκατανάλωση έχει αποδειχτεί τοξική. Ωστόσο, μία καλή πηγή βιταμίνης Α είναι το β-καροτένιο ή προβιταμίνη Α που βρίσκεται άφθονη στο καρότο και δεν είναι τοξικές.
Άλλες θρεπτικές ουσίες που μπορεί να ωφελήσουν το έμβρυο είναι: τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και η  βιταμίνη D.
Τα συμπληρώματα ωμέγα – 3 λιπαρών οξέων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουν συσχετιστεί με καλύτερη οπτική οξύτητα και νοητικές ικανότητες .
Τρέχουσες συστάσεις για τη βιταμίνη D είναι ίδιες σε εγκύους και μη έγκυες γυναίκες.
Μια καλά ισορροπημένη διατροφή που αποτελείται από δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά γενικά, παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Ωστόσο, είναι δύσκολο μια ελλιπής διατροφικά γυναίκα να καλυφθεί αρκετά καλά διατροφικά στην εγκυμοσύνη.
Ως εκ τούτου, συνιστάται όλες οι έγκυες γυναίκες να λαμβάνουν προγεννητικές βιταμίνες.

Ταλαμάγκα Θεανώ
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Theano.tal@gmail.com

 

 

Social Share Toolbar

Σχετικά άρθρα:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

 

Βρείτε μας: